8 marca 2023 r. w ramach Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjno – Społecznego „Każdy Inny – Wszyscy Równi” w klasie Ia została przeprowadzona lekcję o zmysłach. Uczniowie przypomnieli sobie jakie mamy zmysły, za pomocą jakich części ciała je odbieramy i co się dzieje kiedy któryś z nich nie działa jak należy. Dzieci obejrzały też serię filmików o zmysłach na Youtube w Miasteczko Zmysłów. Ponadto chętnie też wzięli udział w zabawach polegających na użyciu każdego ze zmysłów. Zabawa „Widzę coś, a ty nie..” sprawiła nam wielką frajdę, podczas której jeden z uczestników wybierał sobie jakiś przedmiot w zasięgu wzroku, opowiadał o jego kształcie, kolorze, wielkości, a pozostali używając zmysłu wzroku odgadywali czym ta rzecz jest. Kolejne zadania polegały na rozpoznawaniu różnych dźwięków towarzyszących nam na co dzień; na wyczuwaniu za pomocą dłoni z zamkniętymi oczami owoców i warzyww. Natomiast za pomocą węchu uczniowie wyczuwali różne zapachy kuchenne oraz z zamkniętymi oczami próbowaliśmy odgadnąć co spożywają

Te zajęcia nie tylko sprawiły nam wiele radości, ale uświadomiły nam jak ważne w naszym życiu są zmysły.

Daria Kujawska
Ilona Urban

2 lutego w klasie Ia w ramach Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjno – Społecznego „Każdy Inny – Wszyscy Równi” została przeprowadzona lekcja otwarta o Światowym Dniu Braille’a.

Uczniowie mieli okazję poznać jak funkcjonują osoby niewidome i niedowidzące, wysłuchali krótkiej historii jak powstał alfabet Braille’a. Dowiedzieli się również kim był Louis Braille z pomocą prezentacji multimedialnej. Dzieci chętnie wzięły udział w zadaniach związanych z dysfunkcją wzroku. Miały możliwość spacerowania z zamkniętymi oczami bądź okularami osłabiającymi widzenie po ścieżce sensorycznej z materiałów o różnej fakturze. Zapoznały się z pismem dla osób niedowidzących i niewidomych. Jedno z zadań polegało na zaszyfrowaniu hasła: ALFABET BRAILLE’A za pomocą specjalnie przygotowanych do tego zadania kart, gdzie każdy uczeń szyfrował jedną literę na sześciopunktowej karcie. Ponadto dzieci miały możliwość obejrzenia książki dla niewidomych i niedowidzących, dowiedziały się w jaki sposób osoby z dysfunkcją wzroku rozpoznają banknoty i monety, a także jak odczytują napisy na lekach. Uczniowie zagrali również w dotykowe memo o różnych fakturach z zamkniętymi oczami co sprawiło im najwiekszą frajdę. Na zakończenie każdy uczestnik lekcji otrzymał zadanie z zaszyfrowaniem swojego imienia alfabetem Braille’a.

Daria Kujawska
Ilona Urban

Nasza szkoła w tym roku bierze udział w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjno – Społecznym „Każdy inny – wszyscy równi”.

Akcja ma na celu:
– uwrażliwienie na obecność i potrzeby osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz kształtowanie tolerancji wobec nich;
– rozwijanie empatii w stosunku do osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i niwelowanie uprzedzeń wobec tych osób;
– przygotowanie do współuczestniczenia z osobami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w życiu.

Nasi uczniowie w ramach projektu będą realizować ciekawe zadania i obchodzić dni nietypowe.

Już 23 września będziemy obchodzić Międzynarodowy Dzień Języków Migowych i nauczymy się migać do piosenki „Jabłuszko rumiane.”

Koordynatorzy projektu:
Daria Kujawska
Ilona Urban