Wraz z rozpoczęciem nowego roku szkolnego 2017/18 przystępujemy do realizacji innowacji pedagogicznej „Tutoring szkolny – Wychować człowieka mądrego”.
Do realizacji innowacji wybraliśmy dwa modele: tutoring rozwojowo-wychowawczy i tutoring rozwojowy.
W modelu wychowawczo-rozwojowym w klasach I-III SP, w których wychowawcą jest nauczyciel z przygotowaniem tutorskim, będzie funkcjonował 2- 3-osobowy zespół tutorów, w ramach którego jeden z nich będzie jednocześnie wypełniał zadania formalne, przypisane do funkcji wychowawcy klasowego.
W modelu rozwojowym realizowanym wśród uczniów z klas IV-VII (za zgodą rodziców), chętni uczniowie będą pracowali z wybranym przez siebie tutorem nad rozwojem swoich mocnych stron i zainteresowań.
Innowacja dotyczy zmiany organizacji systemu opieki szkolnej poprzez zastąpienie obecnego grupowego „wychowawstwa klasowego” systemem zindywidualizowanym, czyli tutorskim – opartym na relacjach każdego ucznia z osobna ze swym tutorem, oraz rozwoju mocnych stron i zainteresowań ucznia.
Innowacja została opracowana w oparciu o założenia i doświadczenia pedagogiki dialogu oraz tutoringu szkolnego, jako metody edukacji zindywidualizowanej, której celem jest skuteczne wspomaganie każdego ucznia w jego indywidualnym rozwoju, niezależnie od uwarunkowań podyktowanych jego predyspozycjami psychofizycznymi.
Model zindywidualizowanej pracy z uczniem metodą tutoringu zakłada, że jest to długofalowy proces współpracy nauczyciela – tutora z uczniem , nakierowany na integralny –obejmujący wiedzę, umiejętności i postawy – rozwój podopiecznego.
Istotą tutoringu są indywidualne spotkania, w trakcie których w atmosferze dialogu, szacunku i wzajemnej uwagi, tutor pracuje z podopiecznym, pozwalając mu dogłębnie poznać określony obszar wiedzy, rozwinąć umiejętność samodzielnego jej zdobywania oraz rozwinąć sztukę maksymalnego korzystania z własnych predyspozycji, talentów i zasobów intelektualnych.
Tutoring prowadzi podopiecznego do mądrości i dojrzałości emocjonalnej oraz społecznej, ponieważ:
- pozwala na dostrzeżenie swych mocnych stron oraz na budowanie prawidłowej,
- realistycznej samooceny i poczucia własnej wartości,
- budowany jest na wartościach, które podziela cała społeczność szkolna,
- poprzez dialogowe relacje kreuje klimat bezpieczeństwa i współpracy,
- sprzyja twórczemu podejściu do życia i do nauki.
Nasi Tutorzy
Benkowska Justyna
Błaszak Lucyna
Bruska Dagmara
Damaszk Edyta
Górecka Lucyna
Jasielska Aneta
Jaworska Halina
Kośnik Beata
Kujawska Daria
Lubińska Aneta
Łąska Anna
Makowska Joanna
Michnowska Joanna
Młyński Grzegorz
Mosińska Marta
Prychła Justyna
Przybylska Joanna
Ryczek Łucja
Trzebiatowska Iwona
- Warsztaty i wykłady wprowadzające w praktykę tutora szkolnego
- Tutoring / coaching wzajemny uczestników
- Superwizję i konsultacje tutorskie
- Warsztaty pozwalające na wypracowanie i spisanie narzędzi tutorskich oraz sposobów postępowania, charakterystycznych dla środowiska uczestników kursu.
- Wprowadzenie w tutoring i pedagogikę dialogu – prowadząca p. Joanna Pichlak.
- Budowanie relacji w środowisku szkolnym, współpraca z rodzicami – prowadząca p. Joanna Pichlak.
- Rozpoznawanie mocnych stron ucznia i ich wykorzystanie w pracy tutorskiej – prowadząca p. Renata Korolczuk.
- Wyznaczanie celów tutoringu oraz budowanie planów i programów ich osiągania – prowadząca p. Renata Kotolczuk.
- Towarzyszenie i monitorowanie realizacji planów i ścieżek rozwoju ucznia – prowadzący p. Adam Bubrowiiecki.
- Informacja zwrotna i autorefleksja w tutoringu. Ewaluacja pracy ucznia – ewaluacja pracy tutora prowadzący p. Adam Bubrowiecki.
- Kreatywność tutora i jego wychowanka.
- Wartości w pracy tutora – wychowawcy etyka pracy tutora.
OGŁOSZENIE
W roku szkolnym 2018/2019 w naszej placówce nadal realizowany będzie tutoring szkolny. Opieką tutorską objętych zostanie 60 uczniów REKRUTACJA RUSZA 21 WRZEŚNIARodziców chętnych uczniów prosimy o zapisywanie swoich dzieci do wybranego tutora w sekretariacie szkoły.
_______________________________________________________
DZIEŃ ROZWOJU
W PUBLICZNEJ SZKOLE PODSTAWOWEJ W ZBLEWIE
DATA REALIZACJI PROJEKTU – 8 CZERWCA 2018
Projekt zakłada organizację w PSP w Zblewie szkolnego wydarzenia, nazwanego Dniem Rozwoju, który składać się będzie z:
- kilkunastu warsztatów tematycznych dla uczniów (z podziałem dla klas I-III oraz uczniów klas IV-VII i II-III gimnazjum). Warsztaty będą prowadzone przez osoby ze społeczności lokalnej i nie tylko, które chcą podzielić się swoimi zainteresowaniami, talentami np. umiejętnościami fotograficznymi, florystycznymi, cukierniczymi, historiami z podróży itp..
- części otwartej na hali widowiskowo-sportowej, podczas której uczniowie będą mieli okazję podzielić się swoimi talentami, zaprezentować swoje zainteresowania społeczności szkolnej i lokalnej; zaprezentowana zostanie również wystawa prac artystycznych uczniów.
- rozstrzygnięcia konkursu o tematyce rozwoju,
- konferencji, w której poruszone zostaną kwestie dotyczące tego jak wspierać rozwój dzieci i młodzieży zarówno w szkole przez pracowników oświaty, jak i w domu przez rodziców i opiekunów.
Dzień Rozwoju – konferencja – Tutoring – niekończąca się historia
_______________________________________________________
TUTORING wychowawczo-rozwojowy w klasach I-III
Uczniowie klas I-III PSP, których wychowawcy są tutorami zostali objęci tutoringiem wychowawczo – rozwojowym.
Zmiana dotyczy organizacji systemu opieki szkolnej poprzez zastąpienie obecnego grupowego „wychowawstwa klasowego” systemem zindywidualizowanym, czyli tutorskim – opartym na relacjach każdego ucznia z osobna ze swym tutorem, oraz rozwoju mocnych stron i zainteresowań ucznia.
KLASA | WYCHOWAWCA | TUTORZY |
1b | Łucja Ryczek | Łucja Ryczek, Joanna Przybylska |
2a | Felicja Gołuńska | Daria Kujawska, Joanna Michnowska |
2b | Iwona Trzebiatowska | Iwona Trzebiatowska, Justyna Prychła |
3c | Justyna Benkowska | Justyna Benkowska, Marta Mosińska, Aneta Jasielska |
3d | Anna Łąska | Anna Łąska, Joanna Makowska, Dagmara Bruska |
SPOTKANIE
W Zespole Szkół w Zblewie – na zaproszenie dyrektora Lucyny Błaszak, w czwartek 2 marca 2017 roku odbyło się spotkanie szkoleniowe pedagogów szkolnych z okolicznych gmin z udziałem Dyrektora Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Starogardzie Gdańskim Bernadety Grunwald.Czym dla mnie jest tutoring?
Praca w szkole jest bardzo wymagająca i szybko można osiągnąć poziom wypalenia zawodowego. Dla mnie tutoring jest elementem, który zapobiega wypaleniu zawodowemu. Uśmiech dzieci, ich autentyczne zaangażowanie i szczerość w relacji powodują, że chce się działać dalej.
Marta Mosińska
Tutoring to droga do poznania ucznia poza perspektywą szkolnej ławki. Możliwość kreowania wspólnej, ciekawej rzeczywistości. Szansa dla nauczyciela na poszerzanie warsztatu pracy i włączanie nowatorskich metod.
Justyna Benkowska
Tutoring to innowacja, która opiera się na głębokiej relacji nauczyciela z uczniem. Można go porównać do podróży, w która wyrusza zarówno uczeń jak i tutor – przewodnik, który pomaga uczniowi w poszukiwaniu własnej drogi do wiedzy oraz rozwoju.
Tutoring w edukacji wczesnoszkolnej porównałabym do pracy ogrodnika i rozkwitu kwiatów. Uważam, że każde dziecko w wieku wczesnoszkolnym to nasionko pięknego kwiatu, który ma swój indywidualny czas wzrostu i rozkwitu. Podczas spotkań tutoringowych dziecko jest nasionkiem, a nauczyciel – tutor ogrodnikiem, który podlewa swoje kwiaty oraz obserwuje ich rozwój.
Anna Łąska
Poznawanie dzieci, ich zainteresowań, budowanie więzi. Określanie celów nie jest łatwym zadaniem dla dzieci. Nauczyłam się nowego słówka „prank” i dowiedziałam się, że dzieci lubią „prankować”. Nauczyłam się jak opiekować się chomikiem i jakie są rodzaje….
Iwona Trzebiatowska
Na spotkaniach gramy w różne gry oraz opowiadamy o ciekawostkach, o tym co nas interesuje. Najchętniej w zajęciach uczestniczą dwie uczennice Paulina i Karolina. Same przychodzą pytać kiedy się z nimi spotkam. Dziewczyny wybrały spotkania razem nie indywidualnie. Cieszą je wszystkie gry, chętnie opowiadają o sobie.
Asia Michnowska
Wszystkie dzieci chętnie uczestniczą na zajęciach. Te nieśmiałe przełamują swoje bariery w komunikacji z drugą osobą, natomiast te bardziej odważne pogłębiają swoje zainteresowania, odkrywają nowe pasje, a jeszcze inne cały czas poszukują. Niektórzy podopieczni tworzą obecnie pierwsze strony do albumu o swoim hobby. Często podczas zajęć po prostu dobrze się bawimy grając np. w Dobble czy Memo. A kiedy uczestnicy wychodzą z zajęć z uśmiechem na twarzy to wiem, że to co robię ma sens.
Daria Kujawska
W tutoringu odnalazłam siebie. Uwielbiam podążać za moimi „tuti”, za ich marzeniami, zainteresowaniami. Każdy tutoring wnosi coś nowego, odkrywczego i daje dużo radości. Nauczyłam się wielu nowych rzeczy i doceniłam umiejętność słuchania.
Beata Kośnik
Dla mnie tutoring jest osobistym spotkaniem z dzieckiem w atmosferze pełnego zaufania, rozmowy z nim, pomocy w podejmowaniu decyzji, zastanowieniem się nad wyborami, problemami wychowanka. Mamy czas na skupienie, słuchanie siebie, zaangażowanie w sprawy dziecka. Moi podopieczni są dla mnie wyjątkowi, jest to czas tylko dla nas.
Łucja Ryczek
Tutoring jest potrzebny, mogę spełniać swoje marzenia, mogę się rozwijać. Lubię tutoring, czekam na każde spotkanie, chcę więcej.
Daria 6b
Tutoring to dodatkowe zajęcia, takie spotkanie, na którym otwieram się przed panią, opowiadam o swoich marzeniach, trudnych sprawach.
Wiki 6b
Tutoring pomaga mi dokształcić się w swoich zainteresowaniach. Robimy różne rzeczy, to nie jest zwykła lekcja. Tematy są różne, dotyczą moich zainteresowań.
Julia 6b
Tutoring to zabawa, robię to, co chcę, rozwijam moje hobby. Zajęcia są fajne, nie trzeba się uczyć. Wyznaczam sobie kolejne cele. W przyszłym roku też chcę chodzić na tutoring.
Bartek 4a
Na tutoringu dzielę się z panią moimi sekrecikami.
Alan 3c
Tutoring trzeba sobie wymyśleć, potem iść do szkoły, zrobić go i dobrze się bawić.
Maksio 1b